Nyheter

ROI – avkastning på investeringen

I näringslivet är retur avkastningen på investeringen. Det är avkastningen på dina investeringar (intäkter) efter alla kostnader (kostnader) subtraheras. Begreppet ROI (avkastning på investering) har funnits länge, men det är först nyligen som vi har börjat att fullt ut förstå omfattningen av ämnet. Om du har letat efter en ekonomisk modell, det finns inget bättre ställe att börja än med ROI. När vi börjar förstå vad som menas med avkastning på kapital, kan vi börja skapa vår egen ekonomiska modell. Det är viktigt att utgå från ett antagande: Detta är ett område där du kan vara mer eller mindre framgångsrik beroende på din målgrupp och storleken på din verksamhet. Det är mycket svårt att få ROI att fungera i någon annan bransch än den du är i.

Ekonomisk modell

Det finns två grundläggande sätt att mäta avkastning en är i procent, vilket bidrar till att sätta dina resultat i sitt sammanhang. För att illustrera detta, om du försöker bestämma om du ska investera pengar i reklam eller på att förbättra din marknadsföring, procentanalys skulle låta dig veta hur mycket du har att vinna. Men om du också mäta avkastning av intäkter per intryck, skulle du veta hur mycket du stod att förlora av ditt första misstag. Genom att använda denna ekonomiska modell, skulle du inse att det är vettigt att hålla ett vakande öga på din lönsamhet. Med andra ord, bli inte för bekväm. Istället, fortsätta att övervaka dina vinster och utgifter för andra former av marknadsföring för att se om du kan förbättra dem och kanske förbättra din ROI också. Innan du börjar fatta beslut om ditt företags framtid, bör du ha en fungerande ekonomisk modell som du kan börja jämföra dina resultat till. En bra utgångspunkt skulle vara att räkna ut hur mycket avkastning du förväntar dig av en viss dollar belopp investerat. Tänk på följande frågor för att hjälpa till i den processen:

Är avkastning (Avkastning på investeringen) på vilken typ av annons du kör kommer att vara högre än det förhållande du förväntar dig? Förväntar du dig att din reklam ska generera en större avkastning i genomsnitt än dina konkurrenter? Och hur skulle du förbättra dina annonskampanjer för att öka dina chanser att uppfylla dessa förväntningar? Din ekonomiska modell bör ha svar på alla dessa frågor. När du har dem kan du utforska andra alternativ som hjälper dig att mäta din avkastning. Om du vill skapa en kortsiktig prognos som hjälper dig att få ut det mesta av en viss budget bör du fundera på hur dina annonser påverkar den när det gäller onlinebesökare och hur de påverkar ditt kassaflöde.

När du har en fungerande ekonomisk modell, kan du börja använda din modell för att fatta strategiska beslut om din marknadsföring. Ta dig tid att undersöka dina metoder för att se vilka typer av reklam kommer att flytta dig närmare att uppfylla dina mål. När du har en tydligare uppfattning om hur mycket dina annonser kostar och hur mycket vinst du kan förvänta dig att vinna på dem, kommer du att kunna bättre fördela din reklam dollar till vad som är mest effektivt för ditt företag.

Besök denna sida finansrubriker.se om ekonomi.